Dit is De Brug
Voel je thuis op de Brug!
OBS De Brug is een openbare school in Sint Maartensbrug. De school is gehuisvest in een gebouw uit 2016. Omringd door ruime schoolpleinen, speelbosjes, een eigen voetbalveld, het dorpshuis en tennisbanen, ligt de school op een centrale plek in het dorp.
De Brug is een plek voor kinderen vanaf 2 jaar. Kinderopvang Kappio heeft een eigen ruimte binnen de school waar opvang voor peuters wordt verzorgd en waar de BSO een voor- en naschools aanbod biedt. Met elkaar handelen we vanuit een gezamenlijke pedagogische aanpak.
De school heeft een ruime indeling. Een centrale gezamenlijke ruimte, ons werkplein, waar kinderen werken en waar we geregeld met de hele school samenkomen. Alle lokalen zijn aan elkaar verbonden met ruime gangen en grenzen aan het werkplein.
De volgende pijlers vormen de basis van ons onderwijs;
Kijken en luisteren
We kijken en luisteren met aandacht en zijn er voor elkaar.
We leren kinderen kijken naar elkaar, naar het anders zijn of soms iets te herkennen. Zo leer je omgaan met verschillen en leer je je in de ander te verplaatsen. Naar elkaar luisteren en de dialoog aan gaan draagt hier ook aan bij.
Betrokkenheid en welbevinden
Wij gaan graag naar school en zijn gemotiveerd om te leren.
Kinderen maken een optimale ontwikkeling door als ze betrokken werken, met plezier naar school gaan en plezier beleven aan leren.
Zelfvertrouwen
Wij werken samen aan een veilig klimaat en zijn trots op wie we zijn.
Wie zich veilig voelt, kan zich positief ontwikkelen. Onze begeleiding is gericht op een veilig klimaat. We werken vanuit vertrouwen in het kind. Deze veilige basis geeft ons de mogelijkheid om kinderen te stimuleren uit hun comfortzone te stappen met als doel verder te groeien. Kinderen kunnen trots zijn op wat ze hebben bereikt en zichzelf en eigen werk presenteren draagt bijvoorbeeld bij aan dit zelfvertrouwen.
Betekenisvol leren
Wij zijn nieuwsgierig naar de wereld om ons heen, stellen vragen en willen blijven leren.
Tijdens ons thematisch werken leren we door erover te lezen en de dialoog te voeren met elkaar, door te doen en ook door er samen op uit te trekken. We gebruiken de belevingswereld van de kinderen om ons onderwijs bij aan te laten sluiten.
Ruimte
Wij hebben ruimte om te spelen, te leren, te groeien en onszelf te zijn.
We bedoelen hier de letterlijke ruimte, de lokalen, het werkplein, buiten de school en tevens bedoelen we autonomie. Wie ben jij en wat heb je te leren? De stem van het kind telt. Het kunnen leren dragen van verantwoordelijkheid voor jezelf en de ander, vanuit respect voor elkaar.