Veiligheidsplan
Op 1 augustus 2015 is de Wet Sociale Veiligheid in werking getreden (www.rijksoverheid.nl).
De Onderwijsinspectie heeft het thema veiligheid nadrukkelijker opgenomen in het toezichtkader. Men let daarbij op de volgende zaken:
- Is er inzicht in de aard en omvang van veiligheidsincidenten?
- Is er inzicht in de veiligheidsbeleving bij personeel en leerlingen?
- Heeft de school een preventief en curatief veiligheidsbeleid?
De wet verplicht schoolbesturen tot het voeren van sociaal veiligheidsbeleid. Hieronder valt ook het welbevinden van leerlingen. Een veilige omgeving is voor kinderen van groot belang om zich goed te kunnen ontwikkelen en te kunnen leren.
In onze Kwaliteitskaarten staat beschreven hoe wij op de Brug hiervoor zorg dragen. Met deze documenten willen wij niet alleen voldoen aan de wettelijke eisen maar vooral duidelijk maken welke afspraken er gemaakt zijn om onze leerlingen een veilig en ondersteunend leefklimaat te bieden.
Visie: Alle kinderen moeten zich in hun basisschoolperiode op de Brug veilig voelen, zodat zij zich optimaal kunnen ontwikkelen. Veiligheid is de basis om goed tot werken en ontwikkeling te komen.
Uitgangspunten
- Op De Brug wordt gewerkt op basis van Pedagogisch Tact. We benaderen kinderen vanuit een positieve insteek en wij stellen het kind centraal. Alle medewerkers zijn geschoold in Pedagogisch tact en we stellen hoge eisen aan de pedagogische kwaliteiten van leerkrachten.
- Onderwerpen als veiligheid en het omgaan met elkaar en de aanpak van ruzies komen aan de orde bij de Grip op de groep. In de klas worden werkvormen aangeboden waarin kinderen leren om samen te spelen en werken.
- Leerkrachten en ouders zijn voorbeelden voor kinderen. Een positieve houding van leerkrachten en ouders is van groot belang.
- Wij stimuleren in alle situaties gewenst gedrag bij alle leerlingen en medewerkers. Ongewenst gedrag wordt niet geaccepteerd.
- De school beschikt over een gedragscode voor medewerkers (zie onderstaande link) en hanteert school- en klassenregels.